Активна позиція та спільні дії профспілок щодо неприпустимості нових зазіхань на сферу оплати праці дала певний результат, адже в остаточній редакції проекту Закону України "Про внесення змін до Державного бюджету України на 2014 рік" (реєстр. № 4308а) нам вдалося фактично відбити такі антисоціальні та антитрудові позиції і домогтися:
- НЕ зупиняти дії Закону України "Про індексацію грошових доходів населення";
- Захистити положення статті 26 Закону України "Про відпустки" та статей 32, 56, та 84 Кодексу законів про працю України (в частині обмеження терміну відпустки без збереження заробітної плати, необхідності повідомлення не пізніше ніж за два місяці та погодження з працівником встановлення режиму роботи на умовах неповного робочого часу) у всіх сферах діяльності;
- НЕ дозволяти здійснення керівниками центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, а також керівниками інших бюджетних установ та підприємств, установ і організацій, які отримують підтримку з бюджету заходів щодо оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшення або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах;
- НЕ надавати права керівникам бюджетних установ у межах бюджетних призначень без згоди та попередження працівників встановлювати для них режим роботи на умовах неповного робочого часу та надавати відпустки без збереження заробітної плати на визначений цими керівниками термін.
ПРОТЕ у прийнятому Законі України "Про внесення змін до Державного бюджету України на 2014 рік" депутати таки залишили норми, проти яких категорично заперечували профспілки, зокрема щодо:
- затвердження Урядом особливого порядку проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування на 2014 рік;
- вилучення 2 000,0 млн. грн. із Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування на випадок безробіття на скорочення дефіциту коштів Пенсійного фонду України;
- обмеження розмірів законодавчо гарантованих соціальних виплат пенсіонерам, чорнобильцям, дітям війни, військовослужбовцям, ветеранам війни, жертвам нацистських переслідувань тощо.
Окремо слід зазначити, що після доопрацювання до закону внесено зміни стосовно надання керівникам центральних органів виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд у відповідних галузях і сферах та центральних органів виконавчої влади, виконання функцій яких можуть здійснювати відповідні міністерства таких АНТИсоціальних прав як:
- здійснювати заходи щодо оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшення або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах;
- без згоди та попередження працівників встановлювати для них режим роботи на умовах неповного робочого часу та надавати відпустки без збереження заробітної плати на визначений цими керівниками термін, а положення Закону України "Про відпустки" та Кодексу законів про працю України, які забезпечували захист прав працівників у таких ситуаціях, не застосовувати.
Крім того, у законі прийняті норми щодо можливого введення певних тимчасових обмежень у соціально-економічній сфері у разі прийняття відповідного Указу Президента про введення воєнного стану.
Профспілки розуміючи надзвичайно складну фінансово-економічну ситуацію в країні будуть працювати над тим, ці обмеження були тимчасовими та одразу ж після покращення ситуації, були скасованими.
Водночас ФПУ буде наполягати на використанні Урядом інших джерел наповнення бюджету, зокрема:
1. Введення 2% податку з обороту(після стабілізації має бути зменшено до 0,5-1%).
2. Втричі збільшити акциз на алкоголь(на пиво і енергетики – вп’ятеро).
3. Купівля-продаж в сумі понад середню зарплату лише безготівково, за порушення 10 кратний штраф від суми операції.
4. Збільшення мінімальної зарплати до 4-4,5 тисяч гривень з одночасним включенням до її складу всього розміру внеску на обов’язкове соціальне страхування – ЄСВ, за виключенням страхування на випадок виробничого травматизму, що має сплачуватись роботодавцем.
5. Тимчасово до 31.12.2015 року змінити ставку оподаткування ВСІХ доходів фізичних осіб з існуючих 15 та 17% на 18 та 25% з направлення цих коштів на відновлення інфраструктури та соціальне забезпечення учасників АТО та сімей загиблих.
Зазначене дозволить легалізувати значну частину тіньового бізнесу, який повинен сплачувати податки державі.
Профспілки залишаються на твердій позиції, що лише підвищення заробітної плати, яка має забезпечувати платоспроможність громадян для придбання вітчизняних товарів, своєчасної сплати комунальних платежів та не поповнювати ряди одержувачів субсидій. Тільки це дозволить відновити економічну активність, розширити сферу зайнятості, розпочати реальну боротьбу з бідністю та гігантським розривом між українськими реаліями та європейськими стандартами.
|